Woningontruiming – 5 essentiële tips

27 maart, 2024
Woningontruiming
Inhoudsopgave

Een woning ontruimen kan een uitdagend en intensief proces zijn zonder de juiste voorbereiding en kennis. Soms gaat een woningontruiming ook gepaard met een vervelende gebeurtenis en kan het ook zowel fysiek als emotioneel belastend zijn. Dat kan allemaal bij elkaar voor een hoop stress zorgen. Om u een beetje op weg te helpen en hierbij te ontlasten geven wij graag ons advies en tips het het leegruimen van een huis. Hieronder hebben wij onze 5 essentiële tips bij een woningontruiming op een rijtje gezet. Of u nu te maken heeft met de woning van een overleden dierbare of een verhuizing, een goede voorbereiding en aanpak kunnen het proces een stuk aangenamer maken.

Maak een plan en inventarisatielijst

Voordat u begint met de ontruiming is het goed om een duidelijk plan van aanpak op stellen. Dit geeft niet alleen overzicht maar ook rust. Een goede manier om te starten is met het maken van een inventarisatielijst. Noteer hierin alle items in de woning. Met deze lijst kunt u daarna gemakkelijk een overzicht maken welke items u wil behouden en welke weg kunnen. Loop iedere kamer goed door en noteer de meubels, decoraties, persoonlijke bezittingen, en zelfs de inhoud van kasten en laden. Neem het van ons aan: deze lijst helpt enorm tijdens het ontruimingsproces en bij het maken van belangrijke beslissingen.

Sorteer uw bezittingen zorgvuldig

Met uw inventarisatielijst bij de hand, kunt u beginnen met het zorgvuldig sorteren van uw bezittingen. Wij adviseren om de spullen in te delen in verschillende categorieën, bijvoorbeeld: ‘Houden’, ‘Doneren’, ‘Verkopen’, en ‘Afval’. Deze kun je labelen met bijvoorbeeld (gekleurde) post-it’s of een aparte plek in de ruimte te geven. Wees in dit proces kritisch en realistisch.

Neem de tijd

Een woningontruiming kan een tijdrovend proces zijn. Dit is zeker vaak het geval wanneer het een huis is van een overleden dierbare, of bij het verlaten van een huis vol herinneringen voor een verhuizing. Neem tijdens dit proces de tijd die nodig is om door uw bezittingen te gaan, herinneringen op te halen en afscheid te nemen van items die u niet langer hoeft te houden. Door uzelf deze tijd en ruimte te geven, maakt u het proces minder stressvol.

Kijk wat u zelf kunt doen

Het is altijd verstandig om even goed te kijken wat u eventueel zelf al kunt doen, maar ook waar u (professionele) hulp bij kunt gebruiken. Hiermee kunt u al wat kosten besparen wanneer u kiest voor een woningontruimer. Wat wij aanbevelen is dat u zelf duidelijk heeft voor uzelf wat u wilt houden en waar u afstand van wil doen. Het sorteren en inpakken van spullen kan bij een woningontruiming ook veel tijd schelen. Daarnaast kunt u nog denken aan kleine reparaties of het zelf afvoeren van bepaalde items naar een kringloopwinkel of de stort. Bepaal op basis van uw tijd, energie, en budget wat realistisch is om zelf te doen. Heeft u graag hulp in dit proces? Bij ons kunt u altijd terecht met vragen en hulp. Bij ons ontvangt u altijd een vrijblijvende offerte aangepast op uw situatie. Vraag hier een gratis offerte aan.

Lopende zaken regelen (administratie)

Bij een woningontruiming komen ook vaak diverse administratieve zaken kijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan grote dingen zoals het opzeggen van huurcontracten of het voorbereiden van de woning voor verkoop. Maar vergeet ook zeker niet de nutsvoorzieningen, abonnementen, verzekeringen, en andere lopende contracten. Begin op tijd met het in kaart brengen van deze zaken en stel een plan op voor het afhandelen ervan. Dit voorkomt dat u zaken over het hoofd ziet.

We hopen met deze vijf tips uw woningontruiming soepel te laten verlopen. Als belangrijkste tip geven wij altijd mee: neem de tijd en ruimte. Een woningontruiming kan fysiek en emotioneel een vermoeiend proces zijn dus neem niet teveel hooi op uw vork. Schakel hulp in van familie en vrienden, of van een professionele woningontruiming service voor een soepele afhandeling.

Wij helpen u graag! Neem contact op met Joey

Laat ons u helpen bij uw woningontruiming en verhuizing. Ontdek waarom JHC-Woningontruiming de ideale keuze is voor uw behoeften. 

Wilt u graag meer weten over onze diensten? Aarzel niet langer en neem gemakkelijk contact met ons op.

Woningontruiming in de regio

Bekijk ook eens

Zijn verhuiskosten aftrekbaar?

Of verhuiskosten aftrekbaar zijn van de belasting, verschilt per situatie. Voor particulieren gelden namelijk andere regels dan zakelijke verhuizingen. Over het algemeen geldt: particuliere verhuizing zijn niet fiscaal aftrekbaar en

Lees verder »