Gaat u binnenkort verhuizen naar een huurwoning? Met deze checklist weet u zeker dat u niets over het hoofd ziet. Van het opzeggen van uw oude huurcontract tot het inschrijven bij uw nieuwe gemeente. Wij zetten alle stappen overzichtelijk voor u op een rijtje.
Wat moet u allemaal regelen bij het verhuizen naar een huurwoning?
Gebruik onderstaande checklist om uw verhuizing naar een huurwoning goed en soepel te laten verlopen. Door deze stappen te volgen voorkomt u onnodige stress en weet u zeker dat alles op tijd geregeld is.
Huurcontract ondertekenen
Voordat u daadwerkelijk kunt verhuizen, is het belangrijk dat u het nieuwe huurcontract zorgvuldig doorneemt en ondertekent. Controleer onderstaande punten altijd zorgvuldig om niet voor verrassingen te komen staan:
- De huurprijs en servicekosten
- De duur van het contract
- De minimale huurperiode
- Eventuele afspraken over onderhoud of borg
Huidige huur opzeggen
Vergeet niet uw huidige huurwoning op tijd op te zeggen. De opzegtermijn bedraagt meestal één tot twee maanden. Dit kunt u altijd terugvinden in uw huidige huurcontract. Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging van uw opzegging op bijvoorbeeld de mail.
Overstappen of aan- en afmelden van nutsvoorzieningen
Regel op tijd uw gas, water en elektriciteit. U kunt uw huidige leverancier meenemen of overstappen naar een nieuwe leverancier. Geef uw nieuwe adres door bij onderstaande partijen om zo niet zonder stroom of internet na de verhuizing te komen zitten:
- Energieleverancier
- Waterbedrijf
- Internet- en tv-provider
Tip: Met name het afsluiten van internet kan best lang duren. Goed om dit zeker 3 weken van tevoren te hebben geregeld.
Adreswijziging doorgeven
Voorkom dat uw belangrijke post op uw oude adres binnen blijft komen. Zorg ervoor dat uw adreswijziging tijdig wordt doorgegeven aan:
- De gemeente (voor inschrijving op uw nieuwe adres)
- PostNL (voor eventuele services)
- Instanties zoals de bank, verzekeringen, huisarts en werkgever
Meer informatie over waar, aan wie en wanneer u uw adreswijziging door moet geven vindt u in onze blog over een adreswijziging doorgeven.
Inboedel en spullen inpakken
Begin op tijd met inpakken, werk per kamer en label de dozen duidelijk. Dit maakt het uitpakken een stuk makkelijker. Houd een aparte doos bij met:
- Belangrijke documenten
- Sleutels
- Eerste benodigdheden na aankomst
Verhuisdag plannen
Regel een bus of schakel een verhuisbedrijf in. Controleer of u een verhuislift of parkeervergunning nodig heeft op de verhuisdag (aanvragen bij gemeente). Leg alvast spullen klaar die als eerste moeten worden meegenomen.
Tip: Sommige werkgevers geven je een vrije dag voor een verhuizing. Dit is echter sterk afhankelijk van je werkgever en contract. Lees hierover meer in ons artikel: Op hoeveel vrije dagen heeft u recht bij een verhuizing?
Opleveren van uw oude huurwoning
Voordat u de sleutels inlevert, moet de woning schoon, leeg en in de originele staat zijn. Enkele dingen waarop u moet letten zijn:
- De woning grondig schoonmaken
- Gaten in muren dichten
- Mogelijk verwijderen van vloer en verlichting
Heeft u een hoop spullen in uw oude woning die u niet wilt meeverhuizen? Wij kunnen u helpen uw oude spullen af te voeren en de woning grondig schoon te maken. Ook kunnen we eventueel helpen met het overhuizen van meubels van de oude naar de nieuwe huurwoning. Vraag een gratis offerte aan en krijg van ons een vaste prijs..
In ons artikel kunt u meer informatie vinden over het opleveren van uw huurwoning.
Nieuwe woning inspecteren
Controleer bij de sleuteloverdracht of de woning in orde is. Let op schade en maak foto’s als bewijs. Zet gemaakte afspraken met de verhuurder altijd op papier en zorg dat u zelf altijd een kopie heeft.
Inschrijving en officiële documenten regelen
Na de verhuizing moet u zich inschrijven bij de nieuwe gemeente. Vergeet ook niet uw adres te wijzigen bij:
- Banken
- Verzekeringen
- Belastingdienst en eventuele toeslagen
Uw nieuwe woning inrichten
Nu begint het leuke werk: inrichten! Richt alles naar uw wens in, maak het gezellig en geniet van uw nieuwe thuis.
Wat kost het verhuizen naar een huurwoning?
De kosten van een verhuizing kunnen sterk uiteenlopen, afhankelijk van uw situatie. Denk aan:
- Huur van een bus of kosten voor een verhuisbedrijf
- Dozen, inpakmaterialen en eventuele opslagruimte
- Schoonmaak- of herstelkosten voor uw oude woning
Gemiddeld ligt een verhuizing tussen de €300 en €800. Zelf verhuizen is vaak goedkoper, maar kost wel meer tijd en moeite. Maak van tevoren een inschatting van de kosten en tijd en weeg dit af.
Verhuiskosten zijn helaas niet particulier aftrekbaar, dat is alleen zakelijk. Maar er zijn wel manieren om te besparen op de kosten van de verhuizing. Meer daarover leest u hier: Zijn verhuiskosten aftrekbaar?
Hulp nodig bij het verhuizen?
Wilt u liever zonder stress verhuizen? JHC-Woningontruiming helpt u graag. Wij verzorgen complete verhuizingen en kunnen zelfs uw oude woning helemaal schoon opleveren. Bekijk onze verhuisservice.
Liever een digitale checklist met alles wat u moet doen in de juiste volgorde? Bekijk dan: Digitale checklist verhuizen
Meer tips over verhuizen? Lees dan: 17 verhuistips om uw verhuizing soepel te laten verlopen